Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Alternatív Kitörés 60

2020.02.13. 15:22

86282310_2280094978957529_6254699223204233216_n.jpg

 Mivel nem éreztem magam elég felkészültnek egy 50-60 Km-es éjszakai túrához gondoltam összehozok azért valamit ami talán emlékeztet egy kicsit a Kitörésben elesettekre.
 Az eredeti terv az volt, hogy végig járok olyan helyeket amelyek a környékemen valamilyen jelentőséggel bírtak  1944-'45-ben. A kiinduló pont a református temetőben található emlékmű lett volna, innen tovább az egykori konzervgyár melletti vasútiátjáróhoz ahol a népemlékezet szerint beástak egy golyószóros egységet akik több napig fedezték innen a visszavonulást, a hihetetlennek tűnő történet hátteréhez tudni kell, hogy a városunk hadiszempontból jelentéktelen mezőváros volt annak idején, ezért a "felszabadítók" Szolnok, Cegléd után a Kecskeméti reptér elfoglalását tűzték ki célul és csak ezután rohanták le a városunk. 
 Annak idején Nagykőröstől a fővárosig többé-kevésbé összefüggő erdő volt, hatalmas mocsarakkal tarkítva ami nehezítette a visszavonulást, a közelben több tankot is ástak már ki a homokból, amelyek egykor a mocsarakban süllyedtek el. 
 A vasúti átjárótól néhány kilóméterre a Nagyerdőben egy kis tisztás van, ahol valamikor sírok domborultak. Az oroszok megtiltották, hogy keresztekkel vagy kövekkel megjelöljék az elesett katonák sírjait ezért a környéken élők liliomokat (Yucca filamentosa) ültettek a sírokra amelyek azóta is jelzik hol voltak egykor a sírok. Innen Hantházára, majd onnan Felsőlajos közelébe, Mizse pusztára mentem volna az eredeti terv szerint. Mindkét hely közelében ástak ki az elmúlt 15 évben német tank roncsot.
 A terv megvalósulását lassította, hogy felhalmozódott néhány halaszthatatlan teendőm, így már csak ebéd után tudtam indulni. Bár napfényes idő volt a kerékpározáshoz meglehetősen hideg volt, ezért az erdő helyett végig aszfalton tekertem. Az első megálló egy emlékkereszt, a csemői elágazás közelében. A kettőskereszt magánterületen van, de még sosem tették szóvá, ha valaki megállt fényképezni. A közelmúltban idetemették azt a kommunista erdészt aki annak idején kivágatta a regékből ismert Basafát.

dsc_7850-crop.JPG
Innen Hantháza felé mentem, az elágazásnál Lajosmizsefelé fordultam, majd a felüljáró előtt Mizsepuszta felé vettem az irányt. Itt szintén magánterületen még egy kettőskereszt található egy kis márványtáblával.

86370474_505199876802184_8678551922073927680_n.jpg

Mizsepusztán a romtemplomnál megálltam fényképezni, pihentem pár percet majd fordultam vissza. A romtól pár száz méterre található még egy kettőskereszt, most nem mentem arra, sokszor jártam már ott és most sötétedés előtt haza szerettem volna érni.

dsc_7878a.JPG

Hazafelé a pusztai kettőskeresztnél még megálltam, hogy készítsek a keresztről egy képet a naplementében, de sokkal jobb képet készíthettem volna, ha viszek magammal teleobjektívet. A mező tele volt rőtvaddal, nagyjából 30-40 egyedet számláló csorda vonult arra.

dsc_7881-cropblog.JPG

A túra végére meglett a 60 Km és még sötétedés előtt hazaértem. Akit a kiásott tankok helye érdekel az írjon a http://www.roncskutatok.hu oldalon a megfelelő fórumba, biztosan szívesen segítenek neki. Ha valaki szeretné végigjárni akár a túra akár a tervezett túra útvonalát szívesen segítek neki. A táv 60 Km, végig sík vidéken, az erdei szakasz évszaktól függően többnyire könnyen járható, nyáron meglehetősen puha homokos az út, az aszfalton közepes forgalom van, az aszfalt egy rövid szakasztól eltekintve meglehetősen elhanyagolt. Aki szeretne hosszabb időt tölteni a környéken az több romtemplomot és kunhalmot talál amiket érdemes felkeresni.
 Mivel nem fiatalodok valószínűleg jövőre is valami hasonló túrával fogok megemlékezni a Kitörésről.

A bejegyzés trackback címe:

https://odin.blog.hu/api/trackback/id/tr915472992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása